Hoeveel dps moet je minimaal hebben?

Hier is alle informatie te vinden voor raiding binnen EIG.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thierry
Treasurer
Berichten: 106
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 12:36
GuildWars 2 naam: ThiBash.5634
Status: Offline

Hoeveel dps moet je minimaal hebben?

Bericht door Thierry » za 25 feb 2017, 15:27

Kort antwoord:
9000 dps bij de training golem met de volgende settings:
  • Weak enemy (1,000,000 HP)
  • 25 Vulnerability (op golem)
  • 25 Might
  • Fury
  • 2 Grace of the Land (Ranger)
  • Spotter (Ranger)
  • Spirit of Frost (Ranger)
  • Banner of Discipline (Warrior)
  • Banner of Tactics (Warrior)
  • Empower Allies (Warrior)
  • Geen voedsel/utility buffs
Lang antwoord:
De meeste raid bosses hebben een 'enrage timer'. Dit is een tijdslimiet waarna de baas de hele raid groep ineens verslaat. Het is daarom essentieel dat de raid groep de baas verslaat voordat dit gebeurt. Afhankelijk van de tijdslimiet en de hoeveelheid health van de baas, kan worden berekend hoeveel schade de raidgroep per seconde moet toebrengen om deze tijdslimiet te halen. De berekening hiervoor is:

dps per persoon = boss health / (tijdslimiet in minuten x 60 seconden x 10 groepsleden)

Voor de Vale Guardian (22.000.000 health en een timer van 8 minuten) is de benodigde dps 22.000.000/(8*60*10) = 4583.
Voor Xera (22.611.300 health en een timer van 11 minuten) is de benodigde dps 22.611.300/(11*60*10) = 3426.

Verschil tussen minimale theoretische dps en daadwerkelijke dps
In theorie zou voor beide bazen een dps van 5000 per persoon meer dan voldoende zijn. Er is echter een aantal factoren dat moet worden meegewogen. Zo is niet elk lid van de groep verantwoordelijk voor dps. De tank en de healers bijvoorbeeld, zullen minder dps doen waardoor de dps spelers meer dps moeten doen. Daarnaast staat de golem stil en vecht niet terug. Hierdoor is het makkelijker om een 'perfecte' dps score te halen. Ook zullen zullen spelers in de praktijk niet altijd in staat zijn om alle raid buffs van andere spelers mee te krijgen. Tenslotte zijn er vaak deelfasen en speciale boss mechanics waardoor de baas niet continu aangevallen kan worden.

Waarom 9000 dps en waarom die golem settings?
De GW2 community is het er grotendeels over eens dat het niet erg zinvol is om dps tests te doen met 'alle buffs' omdat deze teveel afwijken van de praktijk. Wat dan de ideale setting is, is men het echter niet over eens. Bij de bovenstaande opzet heb ik gekozen voor een aantal buffs die hoogstwaarschijnlijk wél aanwezig zullen zijn in het EIG raid team. Daarnaast heb ik een flinke marge ingebouwd door de vereiste dps te verdubbelen ten opzichte van de theoretische dps. Idealiter is de dps nog hoger (tot 14k met bovenstaande buffs is goed haalbaar), maar als iedere dps speler van het EIG raid team de 9000 kan halen, zijn we een goed eind op weg (zoals is gebleken uit de recente raid pogingen).

Bovenstaande post is uiteraard open ter discussie (en ik hoor graag jullie mening hierover).
Laatst gewijzigd door Thierry op wo 08 mar 2017, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Elementalist schreef:Fire. Air. Water. Earth. Why not all of them?

Gebruikersavatar
Thierry
Treasurer
Berichten: 106
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 12:36
GuildWars 2 naam: ThiBash.5634
Status: Offline

Re: Hoeveel dps moet je minimaal hebben?

Bericht door Thierry » za 25 feb 2017, 17:02

En even voor de duidelijkheid, iedereen mag gewoon mee ongeacht zijn of haar dps. We stellen geen eisen en we gaan ook niets meten. Het is puur voor eigen gebruik. :D
Elementalist schreef:Fire. Air. Water. Earth. Why not all of them?

Plaats reactie