Raid Terminologie

Hier is alle informatie te vinden voor raiding binnen EIG.
Gebruikersavatar
Thierry
Treasurer
Berichten: 106
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 12:36
GuildWars 2 naam: ThiBash.5634
Status: Offline

Raid Terminologie

Berichtdoor Thierry » za 31 dec 2016, 22:00

In deze post probeer ik wat veelgebruikte termen uit te leggen. Mocht je iets tegenkomen dat er nog niet tussen staat, stel dan vooral een vraag en dan voegen we het toe. :-)

Tank
De term 'tank' wordt gebruikt voor characters met een sterke verdediging. Meestal is dit character ook verantwoordelijk voor het 'aandacht trekken' van vijanden, zodat de andere leden van de groep niet aangevallen worden. In Guild Wars 2 wordt dit laatste vooral veroorzaakt door karakters met een hoge Toughness. Dit maakt het karakter 'aantrekkelijker' voor vijanden. In raids wordt daarom vaak verwacht dat andere spelers geen gear met Toughness dragen, zodat de tank zijn/haar werk kan doen.

DPS
DPS characters hebben als taak zoveel mogelijke schade te veroorzaken. De afkorting DPS staat voor 'Damage per second'. Hiermee wordt de gemiddelde hoeveelheid damage van de DPS characters gemeten (vergelijkbaar gemiddelde snelheid van een auto). Om de DPS zo hoog mogelijk te laten zijn, kiezen DPS characters vaak voor gear met alleen aanvallende stats (de tank zorgt ervoor dat ze niet aangevallen worden). In Guild Wars 2 zijn dit (voor power builds) Power, Precision en Ferocity of Condition Damage en Expertise (voor condition builds). De raid bazen in Guild Wars 2 hebben een tijdslimiet waarin ze verslagen moeten worden, waardoor het noodzakelijk is om als groep een hoge DPS te hebben. De training golem in de Special Forces Training Area kan worden gebruikt om DPS te meten.

CC & Breakbars
CC is een afkorting die staat voor 'crowd control'. In deze categorie vallen alle skills die daze, stun, launch, knockback, float, sink, fear en/of taunt veroorzaken. De breakbar is een speciale balk die verschijnt bij vijanden van Champion level of hoger. De balk geeft aan hoe lang het duurt voordat de vijand 'stunned' wordt, en alle CC skills doen een deel van de balk aan schade. In raids moeten de spelers, als de breakbar van de raid baas blauw wordt, snel hun CC skills gebruiken om te zorgen dat de baas stunned wordt voordat deze een extra sterke speciale aanval uitvoert. Het is dus belangrijk om te weten welke CC skills een character heeft en wanneer deze ingezet moeten worden om de raid baas te kunnen verslaan.

Healer/support
In raids zijn er ook characters die als taak hebben om de rest van de raid in leven te houden en/of te zorgen dat ze meer dps doen. De meest populaire support rollen zijn de Chronomancer en de Druid. De chronomancer versterkt het team met en waardoor ze sneller aanvallen en hun skills vaker kunnen gebruiken. De Druid daarentegen is vooral bezig met het genezen van de andere spelers, maar laat hen ook meer schade doen door en . De belangrijkste stats voor support builds zijn Healing Power en Concentration (boon duration).

Buffs/Boons
Buffs zijn effecten die jezelf en/of je teamgenoten versterken. Dit zijn bijvoorbeeld effecten als of . Een subtype van buffs zijn . Deze effecten worden door meerdere skills/effecten veroorzaakt en hebben een maximum (bijv. de boon heeft een maximum van 25 stacks). Het is wenselijk om vooraf te overleggen welke buffs er beschikbaar zijn in de raid groep, zodat er geen dubbele zijn. In veel gevallen is een enkele speler verantwoordelijk voor specifieke buffs/boons. De tijdsduur van boons (maar niet van buffs) kan verlengd worden door de stat Concentration en/of voedsel of gear met boon duration.

Stack
De term stack (vertaling: stapelen) wordt gebruikt om aan te geven dat spelers allemaal op dezelfde plek moeten gaan staan. Dit kan nodig zijn om schade aan de groep te verminderen, aanvallen te ontwijken of voorkomen en/of makkelijker buffs te delen.

Power dps builds
Power builds zijn erop gericht om zoveel mogelijk directe schade te veroorzaken. Hieronder valt alle schade behalve die van conditions (bleeding, poison, etc.). De belangrijkste stats voor power dps builds zijn , en . Daarnaast zijn traits en effecten die een percentage extra damage geven (zoals bijv. ) extra effectief bij power builds. Power builds werken vooral goed op wapens met een hoge skill damage (bijv. axe & greatsword op de warrior of fire attunement staff op de elementalist). Het beste dps gear voor power builds is Berserker/Zojja.

Condition dps builds
Condition builds zijn erop gericht om zoveel mogelijk schade te veroorzaken met conditions. Hieronder vallen bleeding, burning, poison, confusion en torment. De belangrijkste stats voor condition builds zijn en . Condition builds werken het best met wapens met veel condition effecten (bijv. ranger short bow, axe & torch). Het beste dps gear voor condition builds is Viper's/Yassith.
Laatst gewijzigd door Thierry op di 21 feb 2017, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Suzan
Master Trader
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 19:28
GuildWars 2 naam: Suzyke7964
Status: Offline

Re: Raid Terminologie

Berichtdoor Suzan » ma 23 jan 2017, 21:46

Hier leer ik van :D

Gebruikersavatar
Thierry
Treasurer
Berichten: 106
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 12:36
GuildWars 2 naam: ThiBash.5634
Status: Offline

Re: Raid Terminologie

Berichtdoor Thierry » di 21 feb 2017, 17:24

Fijna dat iemand er in ieder geval iets aan gehad heeft. :D Ik zal proberen om de lijst wat meer uit te breiden als ik tijd heb. Ik heb alvast 2 nieuwe toegevoegd.


Terug naar “Raids”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast